• Utmattningssyndrom

    I vårt moderna samhälle har stress och stressrelaterade sjukdomar blivit ett folkhälsoproblem. Många av oss känner att vi inte hinner med alla ”måsten” och går omkring med ständigt dåligt samvete. Att känna tillfällig stress inför en speciell uppgift kan göra oss extra alerta och effektiva, men långvarig stress leder snarare till uttröttning och är dessutom skadligt för kroppen.

    Det engelska ordet stress kan översättas till påfrestning, och att uppleva stress under längre tid innebär just en påfrestning – både för kroppen och för den psykiska hälsan. När vi utsätts för påfrestningar intar kroppen beredskapsläge, vilket innebär att den förbereder sig på kamp eller flykt. Bland annat påskyndas transporten av syre ut till de muskelgrupper som man för stunden har mest nytta av, medan långsiktiga funktioner såsom matsmältningen och immunförsvaret sätts på sparlåga.Allt som händer i kroppen har som syfte att rädda ditt liv och hjälpa dig att undkomma faror av olika slag.

    Våra levnadsvillkor har drastiskt förändrats under historiens gång, men våra kroppar reagerar på samma sätt när vi får syn på en snabbt annalkandes bil, som när våra förfäder såg ett lejon dyka upp i ögonvrån -eller som när katten ser grannens hund komma farandes genom grinden. Det som skiljer oss från övriga djur är vår stora hjärna som gör att vi både kan grubbla över det som hänt och oroa oss för det som komma skall. Och det som skiljer oss från våra förfäder är att vi har helt andra saker att oroa oss för än att bli uppätna av lejon.

  • Hur får man hjälp?

    Det bästa är naturligtvis att förebygga stress och se till att få återhämtning i form av vila och stärkande
    aktiviteter. En bra grund för att må bra och öka sin stresstålighet är att sova, äta och motionera regelbundet. Om man dessutom har goda relationer och ägnar sig åt kravlösa och trivsamma aktiviteter med jämna mellanrum, så är man ordentligt rustad för att klara av rimliga påfrestningar.

    Om stressen redan är ett faktum, ja då behöver man stanna upp och fundera över vad som behöver förändras.Är det dags att byta jobb eller umgänge? Eller gäller det att hitta nya strategier och nya tankesätt? Ibland kan det vara bra att träffa en psykolog för att få hjälp med att synliggöra alla stressfaktorer och hitta sätt att handskas med stressen.

    Ett bra sätt att motverka stress är att se till att öka kroppens eget ”lugn och ro-hormon” oxitycin. Att klappa en hund, gå på massage, meditera, ligga i ett varmt bad och ha sex är bara några exempel påoxitycin-höjare.